Μουσικη Βιομηχανια

"Μουσικη Βιομηχανια περηφανη ελληνικη
εχω ολο το δικαιωμα σου κανω κριτικη
και το μικροφωνο που επιασες καλυτερα αφησε το
Ειναι καιρος να σου μιλησω και σου λεω Βουλωσε το"

Το εναυσμα για την σημερινη αναρτηση δοθηκε απο τη δημοσιευση που εγινε απο τον Kis την Τριτη και αφορουσε το τραγουδι απο τα Κιτρινα Ποδηλατα..Το θεμα της Μουσικης Βιομηχανιας ειναι τοσο ευρυ που στο παρον αρθρο θα ασχοληθω με δυο βασικα ζητηματα. Πρωτον ποια ειναι η στοχευση της Μουσικης Βιομηχανιας στις μερες μας (για παραδειγμα ποια τραγουδια επιλεγει να ακουγονται και να υπερπροβαλλονται, που αποσκοπουν οι κινησεις αυτες, ειναι ενα φαινομενο ελληνικο η κατι πολυ πιο μαζικο?) και κατα δευτερο λογο θα σταθω ιδιαιτερα στο κατα ποσο βγαινουν καταγγελτικα τραγουδια, οπως ειναι αυτο απο τα Κιτρινα Ποδηλατα..
Ειναι δεδομενο πως με τον ορο Μουσικη Βιομηχανια δεν εννοουμε τον καλλιτεχνη-τραγουδιστη-συγκροτημα που φτανει στα αυτια μας και στην πραγματικοτητα ειναι ο τελευταιος κρικος στην μεγαλη αυτη αλυσιδα.
Πισω απο αυτον υπαρχουν οι γνωστες δισκογραφικες εταιρειες (κατα βαση πολυεθνικες) που στα ραφια τους μπορει να υπαρχουν ανεκμεταλλευτα "μουσικα διαμαντια" αλλα αυτες επιλεγουν να προβαλλουν κατι πιο αναλαφρο, επιφανειακο γιατι ξερουν πως αυτο θα ειναι πολυ πιο ευπεπτο για το ευρυ κοινο.. Ετσι ομως ειναι η αγορα και αυτην την κατασταση οι ακροατες δεν μπορουν να την αλλαξουν.. Οι καθε ειδους καλλιτεχνες θα ειναι αυτοι που θα επιλεξουν το δρομο που θα ακολουθησουν (δισκογραφικη η κατι πιο εναλλακτικο..Με τον ορο εναλλακτικο εννοω την διακινηση ενος δισκου χερι με χερι η μεσα απο το διαδικτυο..
Μερος της μουσικης βιομηχανιας ειναι επισης οι ραδιοφωνικοι παραγωγοι και οι μουσικες λιστες τους..Πλεον πολλοι ραδιοφωνικοι σταθμοι ειναι αδελφακια με καποια δισκογραφικη εταιρεια, οποτε μοιραια ξερουμε ποια τραγουδια θα ακουμε σε καθε ραδιοφωνικο σταθμο..
Στη μουσικη βιομηχανια σημαντικο ρολο διαδραματιζουν και τα καθε ειδους κλαμπς που στην ουσια παιζουν σχεδον παντα τα ιδια τραγουδια..Αφου ομως πουλανε δεν μπορω να πω κατι παραπανω..
Τωρα για το πως πουλανε θα μπορουσα να παραθεσω τη φραση του Γκεμπελς "Λεγε, λεγε ολο και κατι θα μεινει"..Μπορει ομως και να εχω καποιο λαθος σε αυτο.. Σε καθε περιπτωση η επιλογη του καθενος στο τι θα ακουσει ειναι σεβαστη..
Η ομογενοποιηση (οτι ολοι πρεπει να ακουμε αυτη τη μουσικη γιατι ειναι της μοδας, οτι ολοι πρεπει να διασκεδαζουμε σε συγκεκριμενα μερη, οτι ολοι πρεπει να ντυνομαστε καπως για να ειμαστε ελκυστικοι στο αλλο φυλο) ειναι κατακριτεα..
Η μουσικη βιομηχανια στις μερες μας-προφανως οχι μονο στα μερη μας αλλα και παγκοσμια- επιλεγει να μας παρουσιασει μουσικες που διασκεδαζουν και οχι που προβληματιζουν.. Ας το σκεφτουμε.. Ποιους βολευει να ακουμε ΜΟΝΟ τραγουδια ακινδυνα? Σιγουρα αυτους που βλαστημαμε καθε μερα..
Δεν τρεφω αυταπατες.. Ουτε λεω οτι με τη μουσικη αλλαζει ο κοσμος.. Μπορει ομως να γινει ενα πολυ σημαντικο οργανο για καποιες αλλαγες.. Μπορει μεσω της μουσικης να ακουσουμε αποψεις που δεν ειχαμε πιθανον υποψη μας.. και που σιγουρα καποιοι δεν θελουν να πολυακουστουν..
Οσον αφορα στα καταγγελτικα τραγουδια για μενα ειναι ευτυχημα οταν βγαινουν τετοια τραγουδια και οταν ακουγονται σε μεγαλη κλιμακα..Οπως εγινε με το τραγουδι των Κιτρινων Ποδηλατων..Υπαρχει ομως ενα μεγαλο "αλλά"..
Επειδη οπως ξερουμε η ζωη μιμειται την τεχνη και αντιστροφα, το να διαμαρτυρεσαι και να καταγγελεις πριν καποιους μηνες ηταν της μοδας.. Ισως να ναι ακομα, αλλα μετα τα γεγονοτα του Δεκεμβριου ηταν σιγουρα στα φορτε του..
Ετσι ακουσα αυτο το καλοκαιρι τραγουδια οπως το "Στον Κοσμο μας" απο τους Stavento..Ηταν αξιοπρεπες τοσο μουσικα οσο στιχουργικα (αν και το να τα γραψουμε ολα και να μεινουμε στον κοσμο μας δεν ειναι και η πλεον πολιτικη σταση)..
Ωστοσο στο videoclip ηρθε η αποτομη προσγειωση.. Διπλα σε αναφορες για το αυτοδιαχειριζομενο παρκο και για τα γεγονοτα του Δεκεμβριου εμφανιζοταν ο "ενδοξος χορηγος".. Η καλυτερη διαμαρτυρια! Κανεις απο οσους φωναζει για το παρκο-παρκινγκ δεν θελει την ενισχυση απο καμια καρτοκινητη..Η αισθητικη εκεινου που περασε απο την οδο Τζαβελλα και ανατριχιασε μετα το χαμο του Αλεξη δηλητηριαζεται οταν βλεπει η αντιδραση του να σπονσοραρεται..
Και στην τελικη ξερουμε οτι ημαστε καταναλωτικα οντα.. Απλα καποια πραγματα ευτυχως δεν εχουν και δεν προκειται ποτε να εχουν σχεση με χορηγους..Γιατι εκει μιλανε τα ουσιωδη ενστικτα και οχι τα ψευδο-καταναλωτικα..
Τελειωνοντας θα κλεισω με μια ερωτηση..Καλυτερα δεν θα ταν να μην βγαινουν τραγουδια διαμαρτυριας απο το να βγαινουν τραγουδια σαν και αυτο που προανεφερα?.. Υπερβολικο αλλα το προτιμω.. Για μενα το ιδανικο θα ειναι να δημιουργουνται τετοια τραγουδια μακρια απο το φως της δημοσιοτητας και να πρεπει ο καθενας να ψαξει αρκετα για να τα βρει..Και ευτυχως τετοια τραγουδια γραφονται ακομα! Σε πεισμα των καιρων...

Υ.Γ Το τραγουδι με το οποιο αρχισα την αναρτηση ειναι απο το 1998 και ειναι απο ενα αγνωστο συγκροτημα...τους Νεβμα...Ναι, ειναι οι ιδιοι που τωρα γραφουν κομματια μαζι με τις συμπαθεις Mystique και ανηκουν στο Family...Δεν αναλυω περισσοτερο γιατι ολοι λογικα ξερετε τα ονοματα που αναφερθηκαν..Το τραγουδι λεγεται Βουλωσε το..Ψαξτε το..Ειναι ιδιαιτερα ενδιαφερον και συγκρινετε οσα λεει με αυτα που εκπροσωπει πλεον το συγκροτημα.. Παλι καλα που καποια παιδια απο τους Νεβμα φτιαξαν ενα αλλο συγκροτημα, τους Ως Αιδω που ποτε δεν θα τους μαθουν οι περισσοτεροι Νεοελληνες..(για να δανειστω ορους Kis)..Τωρα που το σκεφτομαι ο τιτλος του τραγουδιου θα ταιριαζε και σαν τιτλος της Αναρτησης!

5 σχόλια:

  1. ΔΥΟ ΤΡΕΙΣ ΣΥΝΤΟΜΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ.
    ΠΟΤΕ ΜΑ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΖΟΥΝ ΟΙ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ''ΕΥΠΕΠΤΟ΄΄ ΑΛΛΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ. ΕΝΑΣ ΑΜΑΘΗΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΔΕΥΤΟΣ ΛΑΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ ΝΑ ΜΑΝΟΥΒΡΑΡΙΣΤΕΙ, ΚΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ΑΡΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΥΤΕΛΙΣΜΟ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΤΙΧΟΥ, ΕΥΤΕΛΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΝΑ ΠΑΙΔΕΥΕΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΤΟΝ ΝΕΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟ.
    ΜΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΠΟΥΛΑΝΕ, ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ. ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΙ ΜΕ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ? ΠΑΡΙΟΣ, ΑΛΕΞΙΟΥ, ΝΤΑΛΑΡΑΣ ΚΛΠ. ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΜΕ ΤΑ ΕΥΠΕΠΤΑ ΑΝΤΕΧΟΥΝ 2, 3, ΤΟ ΠΟΛΥ 6 ΜΗΝΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΧΑΝΟΝΤΑΙ. ΟΙ ΔΙΣΚΟΙ ΜΕ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΤΩΝ ΕΝΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΩΝ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΩΝ. ΑΥΤΟ ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΓΙΑ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, ΣΕ ΑΝΤΙΠΑΡΑΒΟΛΗ ΜΕ ΟΣΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ.
    CRYPT ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΑΡΘΡΟ ΚΑΙΣΥΝΕΧΙΣΕ ΕΤΣΙ. ΕΥΤΥΧΩΣ ΓΙΑ ΜΕΝΑ ΠΟΛΛΑ ΑΠΟ ΟΣΑ ΕΙΧΑ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΜΟΥ ΚΑΙ ΔΕΝ ΧΩΡΕΣΑΝ ΣΤΗΝ ΜΙΑ ΜΟΝΟ ΑΝΑΡΤΗΣΗ, ΤΑ ΑΝΕΦΕΡΕΣ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑΤΙ ΜΕ ΕΒΓΑΛΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΠΟ ΝΑ ΞΑΝΑΓΡΑΨΩ ΓΙΑ ΑΥΤΑ ΣΤΟ ΣΥΝΤΟΜΟ ΜΕΛΛΟΝ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συμφωνώ οτί προβάλλονται τραγούδια "μιας χρήσης", ενός καλοκαιριού ή χειμώνα. Συμφωνώ με όλα όσα έθιξες στην παραπάνω ανάρτησή σου. Θέλω κάτι επιπλέον να σχολιάσω, και φυσικά όχι για να δικαιολογήσω καταστάσεις. Αν τα Μ.Μ.Ε. δεν έφερναν την καταστροφή με την παραμικρή ειδησούλα που τη μετατρέπουν σε ΕΙΔΗΣΗ της χρονιάς και με το απεχθέστατο "ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ" σε ειδήσεις χωρίς βαρύτητα, τότε ούτε η Πετρούλα θα είχε τηλεθέαση, ούτε οι πληρέστατες "δημοσιογραφικές" περιγραφές για τα καλοκαιρινά στέκια της Μυκόνου, ούτε - πολύ παραπάνω - η μουσική βιομηχανία δε θα γέμιζε σαβούρες. Δηλώνω ένοχη για τις σαβούρες που κατά καιρούς ακούω (χωρίς φυσικά να φτάνω στο σημείο να τις αγοράζω κιόλας!), αλλά αποτελούν σίγουρα κάτι ευχάριστο και ρυθμικό που σε κάνουν -αν μη τι άλλο- να γελάς και να ξεφεύγεις από το καθημερινό άγχος. Στίχοι με ουσία φυσικά και προτιμώνται, σε καθημερινή όμως βάση ενδεχομένως να σου υπενθυμίζουν κάτι αντιφατικό: τη μιζέρια της ζωής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. to kis Οταν μιλαμε για μεγαλες ετειρειες ειναι δεδομενο πως το πρωτο που πρεπει να εχουμε στο νου μας ειναι τα συμφεροντα.. Ωστοσο αν δεις γυρω σου αυτο που συνεχεια θελουν να προβαλλεται ειναι το επιφανειακο..
    to giagiaduck Ο καθε ενας εχει την απολυτη ελευθερια να επιλεγει το τι θα ακουσει οπως εγραψα και μεσα..Η καθημερινοτητα ειναι τετοια που μοιραια οδηγεισαι σε καταστασεις οπως αυτες που ανεφερες..Στοχος της αναρτησης ηταν περισσοτερο η αναλυση της λειτουργιας αυτης της μεγαλης αλυσιδας..Ο ακροατης δεν με πολυενδιαφερει..Ουτε στην αναρτηση ουτε γενικοτερα.Ευτυχως δεν εχουμε λογοκρισια και ο καθενας μπορει να ακουει ο,τι θελει!Ουτε θεωρω οτι μπορω να κρινω καποιον αν ακουει αυτες τις "σαβουρες" οπως λες..Γιατι αυτος την ωρα που εγω ειμαι στην παραλια μπορει να σκιζεται στη δουλεια.Το μονο που με ενοχλει ,οπως εγραψα, και δυστυχως το κανουμε -αθελα η θελημενα-πολλοι ειναι η ομογενοποιηση..Σε ευχαριστουμε για την υποστηριξη και τα ωραια σχολια σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. χαχαχα το αστειο της υποθεσης ειναι πως τωρα κανουν αυτα τα οποια καποτε κατηγορουσαν!
    Το να αλλαζεις αποψη δεν ειναι κακο, ισα ισα που δειχνει ανθρωπο open-minded, χωρις κολληματα. Το να αλλαζεις ομως αποψη κατα παραγγελια ή επειδη ετσι σε βολευει ειναι ξεφτιλα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όπως σε όλους τους τομείς, έτσι και στη μουσική όταν μπαίνει στη μέση το συμφέρον και η "κονόμα" όλα χειροτερεύουν. Δεν είναι μόνο οι Goin' Through και οι Nebma, είναι πολύ αυτοί που προτιμούν να πέσουν ένα επίπεδο στην ποιότητα για το ανταλλάξουν με ένα επιπλέον επίπεδο στη μεζονέτα τους. Εξάλλου είναι πολύ πιο εύκολο να πουλήσεις ή να χώσεις τα ιδανικά σε κάποιο σκονισμένο συρτάρι από το να βγεις μπροστά και να τα κάνεις σημαία σου. Πολύ πετυχημένο είναι κι ένα σχόλιο που είχα διαβάσει στο youtube για τον nivo σχετικά με το τραγούδι "θέλω να γυρίσω στα παλιά", στο οποίο υπήρχε η απορία πότε θα γυρίσει ο ίδιος στα παλιά, εγκαταλείποντας τις εμπορικές μ@λ@κίες που γράφει τώρα!
    Βέβαια δεν είναι απαραίτητο να καταγγέλεις με τους στίχους σου. Στη σημερινή μουσική σκηνή και κατ' επέκταση στη κοινωνία υπάρχει περισσότερο ανάγκη για το διαφορετικό. Να καταπολεμηθεί αυτή η ομοιομορφία που μας απειλεί από παντού. Κι ευτυχώς υπάρχουν ακόμα καλλιτέχνες που προτιμούν να κάνουν κι άλλη δουλειά για να ζήσουν ώστε να μην προδώσουν αυτό που αυτοί θεωρούν καλή μουσική και καλό τραγούδι. Απλά εμείς πρέπει να τους ανακαλύψουμε και μετά διαλέγουμε αν θα τους αγαπήσουμε ή όχι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σε ευχαριστουμε για το σχολιο. Μακαρι να μας ξαναρθεις.